fredag 5 februari 2010

Rostade nötter


Jag älskar nötter, lustig nog eftersom jag är tokallergisk mot jordnötter.
Som tur är finns det så mycket andra goda nötter. Bland det godaste jag ätit i nötväg är honungsrostade macademian nötter som min japanska rumskompis från Hawaii tog med sig den tid då jag pluggade i Washington DC. Fantastiskt gott, det söta, salta och den gulvita nöten som tänderna liksom skär igenom. Det är lätt och gott att rosta egna nötter. Blanda gärna med olika frön och kärnor. Salta och krydda efter smak. Slå in i cellofanplast och knyt med vackert band och du har en vacker "gåbort" present.

Du behöver;
ca 100 gram mandel naturell
ca 100 gram cashew naturell
om man vill en näve pumpakärnor
lite olja
lite havssalt
om man vill lite chilipeppar
några kvistar färsk rosmarin

Så här gör du;
Lägg nötterna på en plåt med bakplåtspapper
Häll några droppar olivolja i händerna och "massera" in i nötterna
Strö över lite havssalt och lägg på rosmarinen
Rosta i ugn ca 10 minuter, rör om en gång under tiden så nöterna rostas jämnt

1 kommentar: